Sådan arbejder du bedst hjemmefra

Vi lever i en tid, hvor rigtig mange af os er begyndt at arbejde hjemmefra. For nogle er det midlertidigt, for andre er det blevet en almindelig del af arbejdslivet. Det giver mere tid og frihed, men det giver også nogle nye udfordringer. Er du en af dem, der oplever at det er svært at komme rigtigt i gang, eller at blive siddende hele dagen, så læs med her om, hvordan du kan arbejde bedre hjemmefra.

Optimer din arbejdsplads derhjemme

Det allerførste du skal sørge for, når du arbejder derhjemme, er at du kan sidde godt. Det betyder at du skal have et ordentligt bord, hvor der er plads til alle de ting, som du har brug for. Der skal være en god afstand til din skærm, som også skal hæves op så du ikke sidder og kigger nedad hele dagen. Derudover skal der være god plads under bordet til dine ben og fødder.

Det er også rigtig vigtigt at du har en god stol så du sidder korrekt, samt en evt. støtte til dit håndled hvis du bruger mus eller tastatur meget. Spar penge med bruttolønordning – det kan du helt selv stå for. Det nytter nemlig ikke noget at du først skal spare op til hjemmekontoret, i så fald skal du i hvert fald ligge ekstra til side til en fysioterapeut. Sidst men ikke mindst, er det virkelig vigtigt at du har godt med lys og at du får frisk luft ind minimum et par gange om dagen.

Find en god balance

Normalt når vi tager afsted på arbejde er vi indstillede på at vi skal arbejde op til ti timer med kun få pauser, men det kan være rigtig svært at gøre derhjemme. Det er det først og fremmest fordi, det hverken er naturligt eller optimalt for os at arbejde sådan. Hvis du kan, kan du selvfølgelig komme igennem arbejdsdagen hurtigere, men for de fleste af os, er det faktisk meget bedre at dele dagen op.

Det er meget individuelt, hvad der fungerer bedst for os, og her er du nødt til at eksperimentere lidt. Måske det er nok for dig at tage en ekstra lang frokostpause med lidt god mad. Eller måske det faktisk ville være meget bedre for dig at dele arbejdsdagen op i to, og bruge de gode dagtimer på f.eks. sport eller en rask gåtur i stedet. Prøv dig frem.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *